DAPATKAN BORANG KEAHLIAN KSTJB DI SINI. Anda akan dihubungi oleh pihak kami untuk pengesahan
_________________________________________________________________________________________








Tuesday, March 31, 2009

KLINIK BASIKAL - CRANKS

Salam Hormat untuk semua.......

Topik Klinik Basikal yang ingin KSTJB ketengahkan adalah berkenaan dengan
Cranks. Ia juga dikenali sebagai "chainset". Merupakan komponen utama pada sesebuah basikal dan ianya berperanan sebagai komponen yang memindahkan pergerakan kaki pengayuh kepada pergerakan pusingan rantai bagi mengerakkan roda belakang sesebuah basikal. Cranks dipasang pada "bottom bracket" sesebuah basikal dan dimatikan denga "cotters" ( pin ) . Kebanyakan penggunaan "cotters" hanya pada basikal lama sahaja. Semakin lama usia basikal tersebut, bertambah sukar proses untuk menanggalkan "cotters" dan crank berkenaan. Crank akan ditemukan dengan "cranks arm" kemudian di matikan dengan pedal dimana pengguna akan memulakan kayuhan. Crank akan dihubungkan dengan "sprocket" belakang menggunakan rantai.


Kini terdapat pelbagai bentuk dan saiz mengikut keperluan basikal tersebut. Bahan yang dijuga untuk menghasilkan crank juga pelbagai seperti besi, aloi dan karbon. Tetapi hampir semua crank yang digunakan pada basikal yang kini menjadi buruan penggemar basikal antik diperbuat daripada besi.
Secara amnya, terdapat 2 saiz sahaja Cranks yang biasa digunakan pada basikal terawal iaitu antara tahun 1950 an hingga 1970 an iaitu cranks untuk basikal bersaiz 28 dan crank untuk basikal bersaiz 26. Hanya trademark pada cranks tersebut yang membezakan sesuatu cranks digunapakai untuk jenis-jenis basikal yang berlainan jenama.


Perbezaan crank untuk basikal bersaiz 28 dan 26

Terdapat perbezaan yang amat ketara diantara crank yang digunakan untuk basikal bersaiz 28 dan juga cran bagi basikal bersaiz 26. secara logiknya crank basikal size 28 adalah lebih besar dari crank basikal saiz 26. Selain dari saiz fizikal, ia juga boleh dibezakan dengan mengira gigi crank tersebut dan juga diameter bahagian dalam crank tersebut.


Ukuran Crank basikal bersaiz 28
Jumlah gigi = 48 no's, diameter bahagian dalam = 6 7/8"


Crank Basikal bersaiz 28 ( Rudge )


Ukuran Crank basikal bersaiz 26
Jumlah gigi = 44 no's, diameter bahagian dalam = 6 1/4"

* Untuk makluman semua tidak banyak speksifikasi yang digunakan bagi membezakan kedua-dua crank berkenaan. di lampirkan juga beberapa jenis crank mengikut jenama basikal. Bagi mendapatkan gambar-gambar koleksi crank sila layari blog nostalgia basikal tua.


Crank bagi basikal BSA

Crank basikal Humber



Crank basikal Raleigh


Crank basikal Raleigh
Bagi keluaran akan datang KSTJB akan mengetengahkan topik berkenaan dengan cara membuka, memasang crank dan juga penjagaan crank tersebut. Sekiranya terdapat kekurangan dalam penyampaian maklumat berhubung topik diatas, kerjasama dari rakan-rakan amat kami perlukan bagi penambahbaikan maklumat yang ingin disampaikan.

3 comments:

  1. Hebat dan mantap. Pengkajian yang mendalam dan bersungguh-sunguh.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih anonymous. Hanya sedikit sahaja perkongsian dari kami untuk rakan2.

    ReplyDelete
  3. Satu perkongsian yang bagus dan memberi banyak info berguna.

    ReplyDelete