DAPATKAN BORANG KEAHLIAN KSTJB DI SINI. Anda akan dihubungi oleh pihak kami untuk pengesahan
_________________________________________________________________________________________








Tuesday, March 24, 2009

BASIKAL TUA VS TRONOH

Salam Hormat untuk semua.........

KSTJB ada menerima email dari salah seorang ahli KSTJB dan dalam email tersebut beliau menceritakan pengalaman dan perjalanan ringkas beliau ke Cenderung Balai dan Tronoh, Perak. Tujuan utama beliau ke Perak bukanlah atas tiket berkempen untuk pilihanraya tetapi atas tujuan kenduri kahwin saudara beliau disana. Beliau juga menceritakan bagaimana terujanya beliau apabila tiba dipekan tronoh dimana basikal tua masih lagi boleh didapati disegenap pekan kecil tersebut. Basikal tua masih lagi menjadi tunggangan kepada generasi orang lama disana. Rata-rata basikal tersebut telah lusuh dari segi rupabentuk tetapi masih gah untuk ditunggangi. Didinding-dinding kedai juga menjadi pilihan utama untuk mereka menyandarkan basikal tua.

Pengirim juga ada menyatakan kekecewaan beliau kerana tidak memperolehi part basikal tua dari beberapa kedai basikal di pekan berkenaan. Beliau menyatakan terdapat tiga kedai yang masih menjalankan perniagaan baik pulih basikal tua. Alasan/jawapan yang diberikan oleh pemilik kedai adalah sama dengan kedai-kedai basikal lama yang pernah dikunjungi beliau ditempat lain sebelum ini iaitu "barang lama sudah habis dikaraw orang". Mungkin inilah masaalah yang kerap dihadapi oleh peminat basikal tua yang baru berjinak-jinak dalam dunia perbasikal.

Pengirim juga ada mengirimkan beberapa keping foto untuk dikongsikan bersama peminat sepeda tua didalam ruangan BASIKAL VS TRONOH ini. Beliau juga ada mengirimkan sekeping foto basikal posmen jenis relaigh yang masih asli keadaannya. menurut beliau basikal tersebut kepunyaan biras beliau. Puas beliau pujuk dan manderam untuk memiliki basikal tersebut tetapi hampaaaa......

Akhirnya beliau menarik nafas lega bercampur terkejut kerana beliau mendapat sebuah basikal cewek humber keluaran tahun 60an ( kalau tak silap le ) dari bapak saudara beliau (free katanya ). Menurut pengirim, basikal tersebut berkeadaan lengkap tetapi hampir 6 bulan tidak dikendali oleh tuan empunya menyebabkan body basikal tersebut telah merah perang ( menunggu karat le tu ). Habis basikal tersebut ditoggelkan untuk dimasukkan didalam boot kereta. Ngam katanya. Pengirim akan mengirimkan gambar basikal tersebut untuk perkongsian bersama.

Panorama pekan Tronoh. Cukup menarik "klasik"

Perniagaan surat khabar dan majalah
konsep lama ( counter table antik tu )


Peniagaan gunting rambut style lama


Basikal tua masih dapat dilihat disekitar pekan Tronoh

Masih lagi basikal tua disana sini

Sebuah basikal Raleigh cewek

Basikal tua di kawasan pasar Pekan Tronoh


Eh... kenapa pula Marjina ada kat sini mana Kasim Baba

Basikal Posmen ( raleigh ) yang cuba di usha oleh pengirim email tetapi hampeh. Ayat dan manderem kurang power, kena belajar dengan Fuad dari GSP kot.

4 comments:

  1. Terima kasih sektor 2. Memang ada cadangannya. kami merancang untuk membuat kayuhan ke Hujung Benua Asia (di Kukup Pontian ). Di rencananya basikal ini akan di bawa sama hingga di titik utama hujung benua asia. kayuhan akan dibuat dari bandar Pontian.

    ReplyDelete